Mitä tapahtuu jälkiruoan jälkeen?

Se tapahtui taas! Vaikka kyseessä oli arvostettu töölöläisravintola, jonka tarjoamasta ateriaelämyksestä ei varsinaisesti moitteita voi antaa.

Jälkiruoan ja kahvin jälkeinen tyhjä hetki.

Miksi tämä toistuu niin usein erilaisissa ravintoloissa ja vielä ympäri maailmaa? Puuttuuko tarjoiluopin oppikirjoista kappale, jossa käsitellään lisätilausten pyytämistä tai jopa laskun ehdottamista kahvin jälkeen?

Tälläkin kertaa kävi niin, että tarjoilijamme oli kahvikupit vietyään kiinnostunut lähinnä muista pöytäseurueista. Ymmärrettävää, sillä he olivat tilaamassa tai jo nauttimassa ateriastaan. Me taas olimme syöneet ja juoneet, joten miksi käyttää aikaa.

Tosin laskua ei tuotu, eikä sitä oikein saanut pyydettyäänkään. Tarjoiluopin oppikirjan kappale ”Välttele katsekontaktia” oli luettu ja opittu.

Maallikkona voisi kuvitella, että asiakaskierto ja tilausmäärä ovat ravintolan elinehtoja. Jos uudet asiakkaat eivät ole kärkkymässä vapautuvaa pöytää, kannattaisi varmaan houkutella asiakkaat tilaamaan lisää? Nopea laskunmaksu taas vapauttaa pöydän nopeasti seuraaville asiakkaille.

Ehkä tämä vielä joskus toimii?

kotikokki @ soppakauha

PS: Italiassa seurueemme heitettiin pöydästä, ennen kuin olin ehtinyt miestenhuoneesta takaisin. Pöydässämme oli jo uusi seurue tekemässä tilausta.

One thought on “Mitä tapahtuu jälkiruoan jälkeen?

  1. ilkka

    pääasiallisesti ihmisillä ei koskaan ole kiire ravintolasta illallisen jälkeen, vaan puolen tunnin keskustelu tuokio on aivan tavallinen kahvin jälkeen. Toisinaan ihmisiä saa oikeasti potkia ravintolasta, kun ei hienojen vihjailujen takia ymmärrä poistua, ja ravintola on sulkeutunut jo tunti sitten.
    Palveluopin kirjassa opetetaan että on tylyä käydä sanomassa asiakkaalleettä pitkäistkö jo maksaa, ja lähtee vittuun et päästään taas juoruun kavereitten kaa, te häiriittä meitä.
    tosin näinhän tää homma valitettavasti menee ketju/halpa ruokapaikoissa, kuten ässällä tai jossain sedun kapakoissa.
    Tämän takia kannattaakin pyöriä omistyajien paikoissa joissa ei ylimääräistä henkilökuntaa liiemmin ole, ja sekin henkilökunta on oikeasti motivoitunutta.

    jos mut ajettaisi ravintolasta pihalle sien takia et saadaan lisää asiakkaita niin olis viimeinen kerta, ja lasunhan voi pyytää vaikka alkuruoan yhteydessä jos on kiire pois, tai siinävaiheessa kun kahvit tuodaan pöytään.

    Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s